Starta med GI-fas1

gi-fas1

GI-fas1 innebär att du gör en rivstart på din GI-diet genom att tömma kroppen på kolhydrater för att komma upp i förbränning.


För att komma igång så fort som möjligt med GI-metoden rekommenderas att man de första veckorna försöker att avhålla sig helt från kolhydrater. Denna kosthållning kallas i GI-termer för fas1 och innebär egentligen samma sak som LCHF.


LCHF

LCHF står för Low Carb High Fat och är en kosthållning där man äter livsmedel som innehåller proteiner, fett och kolhydrater (max 5g /100g livsmedel). Man tillåts äta obegränsade mängder av proteiner och fett, och menar att hälsovinsten kommer sig av att kroppen inte behöver använda kolhydraterna som bränsle utan istället använder fett, både tillfört i maten och kroppens egna fettdepåer, för att skapa energi till kroppen. 

När vi slutar tillföra kolhydrater till vår kropp, innebär det att vi får mycket små skillnader i vår blodsockernivå. Det innebär konkret att sötsuget försvinner genom att kroppen inte hamnar i låga blodsockernivåer och därmed skapar ett sug efter socker för att höja nivån igen.

Det man vill tillföra kroppen vid en GI-fas1 är alltså främst fett och proteiner. Protein är musklernas byggstenar och dem måste vi äta för att hålla vår kropp igång. Fettet ger oss energi genom att kroppen inte bara bränner det fett du tillför genom maten utan även använder energi som finns i fettcellerna.


GI-FAS1

Fas1 är oftast begränsad till ett antal veckor. Väljer man att stanna i den fasen har man istället frångått GI och gått över till ren LCHF-kost. Fas1 är för många den svåraste perioden, just för att man måste ta bort nästan alla kolhydrater ur kosten. Detta för att minska kroppens produktion av insulin och istället börja förbränna fett. 

Under fas1 exkluderas i stort sett all mat som innehåller kolhydrater, men däremot får man öka proteinerna och även fettet. 



DIN KROPP

När du går in i GI-fas1 strävar du efter att försätta kroppen i ketos. För att hamn i ketos kan man inte äta mer än ca 20 - 40 g kolhydrater per dag. När kroppen är i ketos, börjar levern att bilda ketonkroppar. Innan GI och LCHF, sas det att ketonkroppar bildas i kroppen under svält - och inte är ett bra tillstånd för kroppen att befinna sig i. Numer vet man att genom att tillföra tillräcklig mängd fett och protein istället, så svälter inte kroppen, utan tvärtom, kroppens förbränning fungerar utmärkt, och väljer fettet som energikälla, istället för kolhydraterna. 

Tillför du inte kroppen tillräcklig mängd protein och fett är det skadligt för dig, och din kropp hamnar i ett svälttillstånd. Dina muskler försvagas och du mår inte alls bra. Under GI-rivstart är det alltså oerhört viktigt att du tillför protein och fett i rikliga mängder.

Vissa människor uppskattar inte alls att vara i ketos, utan blir nedstämda och får andra omställningsbesvär, medan andra känner sig piggare och alertare än annars. tydliga tecken på att man är i ketos är att man får en dålig andedräkt och att man utsöndrar en svag acetonliknande doft. Både andedräkten och acetondoften rättar till sig efter ett par dagar. Du kan även köpa teststickor på apoteket för att se om du är i ketos eller inte.



UNDVIK

Under den här rivstartsperioden finns det livsmedel som du kan stryka ur din kost helt, för att slippa hamna fel. Undvik:
  • alkohol
  • socker
  • bröd
  • pasta
  • ris
  • rotfrukter
  • frukt
  • flingor 
  • gryn
Samtligt ovan innehåller i de flesta fall, mer kolhydrater än du bör äta under din GI-fas1. Istället för att chansa - undvik dessa livsmedel helt under denna perioden (rekommenderas till max 6 veckor).



TILLÅT

När man ska ställa om kosten är det lätt att fokusera på vad man inte får äta  - istället för att faktiskt titta på all annan mat, som man inte äter i vanliga fall, som man kan njuta av nu. Det finns en mängd goda grönsaker som de flesta av oss aldrig använder i vardagsmaten, som är både nyttiga och goda. Eftersom frukt innehåller så mycket fruktsocker är det inte att rekommendera, men glöm inte av att ersätt frukten med grönsaker för vitaminer och mineraler.
  • kyckling 
  • fisk 
  • kött 
  • ägg
  • broccolli
  • blomkål
  • vitkål
  • savoykål
  • squasch
  • avokado
  • valnötter
  • mandlar
  • frön (solros-, pumpa-, lin-)
  • blåbär
  • hallon
  • kesella
  • grädde
  • med mera..
Som du märker blir listan på vad du får äta både längre och godare, och den är långt ifrån komplett här ovan. Du kan i stort sätt äta alla grönsaker (undvik röda grönsaker såsom tomat, paprika under rivstarten) alla nötter och allt kött. Du kan äta grädde, fil, turkisk yoghurt och kesella. 

Det är bara att sätta igång.

LYCKA TILL!